Slamdunk

25/06/2017

Tutorial by Del_Delson

Więcej artykułów napisanych przez »
Napisane przez: guzu
Tagi:
SLAMDUNK-Anime-2K13-Mod-Rukawa-Sakuragi-NBA2K13-patch

Zapraszam do lektury artykułu autorstwa Del_Delsona na temat NBA2k13. Jest to wpis na temat ustawień przed i podczas meczu, zagrywek, obrony, ataku – czyli wszystko to czego nie wiecie o grze, a chcielibyście wiedzieć.

CZĘŚĆ 1 – USTAWIENIA

No to zaczynamy, parę moich spostrzeżeń i opisów ustawień, które oferuje gra i jak one mogą nam pomóc. Zanim przejdę do innych opcji, podstawą jest shot feedback i mam nadzieję wszyscy mają go włączonego. Ocena naszego rzutu jest bardzo ważna i musimy zawsze dążyć do tego, by oddawać rzuty jak najlepsze (ocena A lub B) – mimo tego, że czasem wydaje się jakby ten feedback nie miał żadnego znaczenia (wpadają kiepskie rzuty, nie trafiamy z czystych pozycji), to gwarantuję Wam, że rzuty z lepszą oceną wpadną nam częściej niż z gorszą (oczywista oczywistość).

Coach settings

Po kolei ważne opcje. Timeout i zmiany jak kto woli, ja osobiście lubię sam zmieniać graczy, dlatego mam ustawione na manual. Potem jest rzecz ważna, wyświetlanie zagrywek. Moje ustawienia: Playvision: ALL PLAYS, Playvision Display: FULL, Playcall Messages: SHOW ALL, Offense Playcalling: AUTO. Dzięki temu zagrywki będą wybierane automatycznie (chociaż 90% akcji wybieram sam i tak na początku akcji, ale gdy zapomnimy się – zawsze jest jakas zagrywka), zagrywki do tego są rozrysowywane w największych szczegółach, a nie tylko w wersji LITE, gdzie czasem trudno się połapać gdzie ma iść podanie, gdzie mamy biec itp itd.

Coach profiles

Powinniśmy podporządkować pod nasz styl oraz naszych graczy, ale wiadomo – ze słabych graczy ich nastawienie na boisku dzięki coach profiles nie zrobi nagle wymiataczy. Chodzi o zachowania i ich nastawienie, które możemy tutaj modyfikować. Chyba wszyscy zgodzimy się co do paru rzeczy: chcemy grać jak najbardziej agresywną obronę na przeciwniku, chcemy pomagać w obronie i jak najwięcej zbierać. Takie rzeczy możemy ustawić w coach profiles, by nasi gracze skupili sie na tym jak najmocniej. Defensive pressure – 100, help defense – 100, crash offensive glass – 100, double teams – 100. Te rzeczy mam ustawione na maxa, duża presja w obronie i pomoc, atak na desce i podwajania przy wjazdach pod kosz. Do tego fast break na bardzo malo (mam 15), aby zastawić swoją deskę i zbierać zbierać zbierać. Te ustawienia sprawiają, że coś zyskujemy i coś tracimy, np. Crash offensive glass sprawi, że gracze będą próbować zbierać w ataku, ale wolniej będą wracać do obrony. Help defense sprawi, że będzie więcej pomocy od partnerów w obronie, ale za to też więcej miejsca dla strzelców na dystanie. Do tego tak agresywna obrona sprawia, że moi gracze szybciej się męczą itp. itd. Wszystko jest kwestią gustu i obranej taktyki, ale myślę, że takie ustawienia gwarantują niezłe przygotowanie, czyli w skrócie zespołowa obrona i skupienie się na zbiórce (co często przechyla szalę zwycięstwa na czyjąś stronę).

Options – My Controller – Controller Settings

Mała rzecz, a jak ważna. Na samym dole w ustawieniach mamy 2 pozycje: Automatic shot contest oraz defensive assist strenght. Pierwsze ustawiamy na ALWAYS, drugie na 100. Dzięki temu nasz obrońca, którym sterujemy nie będzie jak pijany łyżwiarz, a da nam chociaż namiastkę dobrej obrony 1na1 (co w tej grze jest BARDZOOO trudne, ale o tym innym razem). Ważna rzecz, nie wiadomo dlaczego Defensive assist strength musimy ustawiać zawsze na początku każdego meczu, warto zapamiętać.

Defensive settings – podczas meczu

Coś co tygryski lubią najbardziej! Tutaj ustawiamy konkretną taktykę w obronie pod danego gracza drużyny przeciwnej. Pierwsza rzecz, dla każdego dobrego strzelca z dystansu ustawiamy PLAY TIGHT off_ball. Nie możemy zostawiać mu miejsca do rzutu z dystansu, obrońca musi być zawsze przy nim ciasno. Tak samo odwrotnie, dla słabych strzelców ustawiam MODERATE (czyli średnia obrona), przestaje używać SAG OFF(zupełne odpuszczenie), coraz częściej widzę, że gracze którzy mają ustawione SAG OFF zostają zapomniani przy zbiórce i z łatwościa zbierają i dobijają. Double team – dość prosta sprawa, dla groźnych podkoszowych ustawiamy in THE POST, dla groźnych slasherów ON DRIVE, w skrajnych sytuacjach na supergwiazdę możemy ustawić ALWAYS i liczyć na to, że reszta nie będzie trafiać i wyłączymy z gry gwiazdę przeciwnika. Właśnie co do supergwiazd i graczy, którzy naprawdę mogą nam szkodzić: lubię ustawiać im DENY BALL off_ball, by odcinać ich od piłek, do tego hedge ustawiać na HARD HEDGE, dzięki czemu nasz wysoki obrońca pomoże przy zasłonie i zablokuje możliwość wyjścia po zasłonie. To podstawowe ustawienia, tak jak z coach profiles musimy pamiętać, że każde ustawienie ma na coś wpływ np. ustawiamy na paru graczy PLAY TIGHT off_ball, to będzie więcej miejsca pod koszem, ponieważ nasi obrońcy będą przyklejeni do graczy na obwodzie. Kolejny przykład: paru przeciwników ma PLAY TIGHT off_ball, a C np Perkins SAG OFF. W tej sytuacji, gdy chcemy podwoić jakiegoś gracza drużyny przeciwnej, to właśnie obrońca przy Perkinsie będzie pomagał najczęściej. Takich sytuacji jest mnóstwo i musimy po prostu pamiętać, by znaleźć złoty środek. Grające czasem online widzę jak ktoś ustawia PLAY TIGHT dla wszystkich moich graczy, co jest kompletną bzdurą.

CZĘŚĆ 2 – OBRONA

YouTube Preview Image

Obrona 1 vs. 1

Jak w powyższym filmie, dobra obrona polega na tym, by po prostu utrzymać się przed atakującym, nie trzeba go wypychać, a jedynie nie pozwolić się minąć – brzmi banalnie prosto, ale chodzi przede wszystkim o to, by większość ruchów padem były wykonywane po ‚skosie’, a nie ‚na bok’. Gdy atakujący ruszy na kosz, my cofamy się i robimy wszystko, by wciąż być przed nim. Gra włączy w końcu swoje animacje, wtedy możemy spróbować wypchnąć przeciwnika trochę do przodu. Nawet jak będziemy się cofać i zrobimy trochę miejsca do rzutu, to będąc blisko przed atakującym i tak zdążymy dojść z ręką i przeszkodzić w rzucie. Obrona 1vs1 jest bardzo trudna, a dobrzy gracze, np. ze skillem shot creator potrafią sami wyjść na pozycję i oddać dobry rzut, dlatego przy lepszych przeciwnikach nie ma co długo czekać i podwajać ich od razu, gdy tylko szykuje się akcja 1vs1.

Przeszkadzanie przy rzucie

Nie skaczemy! Po prostu! Jest bardzo mała szansa na zablokowanie rzutu, a zły timinig i skok w powietrze daje przeciwnikowi od razu wolną pozycję. Zamiast skakać staramy się, tak jak wyżej, zostać przed przeciwnikiem. Sama obecność blisko gracza przeszkadza mu bardzo w oddaniu rzutu, a w połączeniu z ustawieniem SHOT CONTEST – ALWAYS mamy gwarantowany kontestowany rzut i słabszą ocenę rzutu u przeciwnika. Osobiście staram się skakać do bloku tylko, gdy jestem niemal w 100% pewien że przeciwnik odda rzut. Przy post moves drużyny przeciwnej nie skaczę praktycznie nigdy, zawsze lekko cofam się i staram się być przed graczem – z tego może wyjść bardzo trudny rzut z obrońcą na sobie (czasem niestety faul ) lub nawet blok przy nadzianiu się na naszego obrońcę. Na obwodzie nie skaczę wcale, zawsze staram się dobiec do przeciwnika jak najszybciej z ręką i w ten sposób przeszkodzić w rzucie.

Czytanie zagrywki

Nie gramy offball. Obrona offball to samo zło! Ale co robić, gdy przeciwnik gra zagrywkę, a my wiemy dokładnie co chce zrobić? Przykład najprostszy: w finale konferencji grałem z Wojderem, gdy tylko odpalałem zagrywkę AI Triple, od razu widać było, że wie co się święci i tylko czaił się na mojego gracza, który wychodził po zasłonie. Było w tym trochę gry offball, ale czy to był błąd lub niesportowe zachowanie? Odpowiedź brzmi: NIE! Gdy widzimy co nasz przeciwnik chce zrobić, możemy i powinniśmy nawet odcinać go od podania, takie zagranie musi za to wymusić na na drugim graczu szybką decyzję i zmianę planu (podanie do innego, wolnego zawodnika lub np. rzut rozgrywającym, od którego odszedł obrońca by przeciąć podanie). Szybka zmiana na obrońcę, który ma odcinać od piłki to nic złego, a nawet wymusza na nas więcej kombinowania i myślenia, dlatego jestem jak najbardziej ZA.

CZĘŚĆ 3 – ATAK

Atak, atak, czyli jak zdobywać punkty, grając dobrą koszykówkę i rzucać na dobrym procencie. Nie będzie tu o zagrywkach, czy o wykorzystaniu silnych stron swoich zawodników, ale parę podstawowych rzeczy, na jakie trzeba zwrócić uwagę.

Icon Pass

Jeśli nie gracie z icon passem to zacznijcie. Jest to dość skomplikowane na początku, każdy gracz na parkiecie ma swój podporządkowany przycisk. Po wciśnięciu icon pass – R1 możemy podać do danego gracza, a granie bez tej funkcji to gwarantowane często podania nie w tym kierunku, w którym chcemy. To pierwsza najważniejsza rzecz, ale icon pass umożliwia nam też wymuszenie ruchu graczem, do którego podajemy. Prosty przykład. Chris Paul kozłuję piłkę na obwodzie, Batum ucieka po zasłonie. Widzę, że obrońca czai sie na to podanie i odcina Batuma od frotnu. Co robię? Wciskam R1, trzymam lewy drążek w dół i wciskam kwadrat (podanie do SF – u mnie Batum). Efekt? Paul podaje dokładnie tam gdzie chcę – do Batuma, do tego Batum ucieka do rogu (dzięki trzymaniu drążka w dół) i zostaje na czystej pozycji. Gdyby nie icon pass, Batum po prostu pobiegłby za zagrywką i obrońca przejąłby piłkę. Icon pass daje nam większą kontrolę nad tym, co dzieje się na boisku i przede wszystkim ogranicza STRATY!!

Cierpliwość

Co do strat, no właśnie. Cierpliwość. Gra naprawdę nagradza przemyślane granie i szukanie wolnej pozycji nawet do samego końca akcji. Zaczynając zagrywkę musimy mieć jakiś pomysł, na to co chcemy osiągnąć i od początku dążyć do tego, czy to wyprowadzenie zawodnika na pozycję poprzez zagrywkę, czy to P&R lub granie przez post. Gdy nie wyjdzie pierwszy plan, zazwyczaj i tak zostaje parę (paręnaście) sekund do końca akcji. To wystarczająco czasu, by wyegzekwować plan awaryjny. Szybki pick, podanie do naszego najlepszego gracza 1 vs. 1 i akcja nim, itp. itd. Grajmy cierpliwie i nie spieszmy się nigdzie.

Podania

Bardzo częste błedy to podania do zawodnika, który jest kryty. Nie mówie tu nawet o próbie podania np. do centra pod koszem przez dwóch obrońców, bo to często kończy się stratą, ale przede wszystkim o dobrej próbie gry jakiejś zagrywki i forsowaniu jej do samego końca. Gdy widzimy, że zawodnik, do którego mamy podać, jest dobrze kryty, to musimy zrezygnować z tej akcji lub co jest często bardzo pomocne, po prostu zmienić pozycję rozgrywającym i np. podejść parę kroków dalej rozgrywającym, po to by miał dobry kąt do podania i nie było obawy o przechwyt. Dobre i szybkie podania są trudne do opanowania, ale trzeba wciąż cierpliwie szukać okazji do tego, aby podający miał dobry kąt i czystą drogę do podania.

Post up

W obecnym sezonie wszystkie mecze (może poza jednym), to super gra i bardzo przyjemne mecze. Brakuje mi jednak wciąż gry przez post up. Jedno z najbardziej skutecznych zagrań jest bardzo mało wykorzystywane. MRN, Wojder, Malekem grają sporo przez post i chwała im za to. Być może wynika to z faktu, że nie wiemy co robić tak naprwadę w danej sytuacji. Od tego jest trening POST UP, dostępny w tej samej sekcji co trening zagrywek. Naprawdę warto poświęcić czas, zamiast jednego quick match, na ogarnięcie podstawowych ruchów grając tyłem do kosza. Rzut po zmyłce (jeśli obrońca wyskoczy do bloku) jest jednym z najbardziej skutecznych rzutów w grze. Do tego jest fadeaway, rzut hakiem, lub podanie na obwód przy podwojeniu. Grajmy więcej przez post, osobiście nie miałbym żadnych problemów z tym, gdyby ktoś zdobywał nawet i 80% pkt z pomalowanego, jeśli byłyby to zagrania po post moves.



O Autorze

guzu
Łukasz - kilka słów o sobie.




0 Comments


Bądź pierwszym, który skomentuje!


Odpowiedz

Musisz być zalogowany by móc komentować.

Posiadasz u nas konto? Zaloguj się

Nie posiadasz konta? Zarejestruj się